Κυριακή 10 Μαρτίου 2013

Ο σταθμός Σιρκετζί και το Οριάν Εξπρές




Ο σιδηροδρομικός σταθμός Sirkeci στην Κωνσταντινούπολη στην αρχή κατασκευάστηκε για να υποδέχεται τους επιβάτες της γραμμής Orient Express. Το πρώτο τρένο της απευθείας σύνδεσης μπήκε στον σταθμό τον Ιούνιο του 1889 προερχόμενο από το Παρίσι, με ενδιάμεσους σταθμούς στις πόλεις Στρασβούργο, Μόναχο, Βιέννη, Βουδαπέστη και Βουκουρέστι. Το ταξίδι διαρκούσε 67.5 ώρες. Σήμερα ο σιδηροδρομικός σταθμός Sirkeci εξυπηρετεί διεθνείς και τοπικές γραμμές με κατεύθυνση προς τα δυτικά.
 


Το κτήριο
Το κτήριο του σταθμού υψώνεται σε μια έκταση 1200 τμ. Η κατασκευή του άρχισε το 1888 σε σχέδια του Πρώσου αρχιτέκτονα August Jachmund και έχει επιρροές από την Ανατολή (European Orientalism). Όταν ολοκληρώθηκε το 1890 ήταν μοντέρνο για την εποχή του, μια και χρησιμοποιούσε γκάζι για τον φωτισμό  και τη θέρμανση το χειμώνα και το σχέδιό του επηρέασε και άλλους αρχιτέκτονες της εποχής. Το εστιατόριο του σταθμού εξελίχθηκε σε σημείο συνάντησης δημοσιογράφων, συγγραφέων  και άλλων διασήμων ανθρώπων στις δεκαετίες του ’50 και του ’60 και συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι σήμερα.



Η γραμμή Orient Express

Η θρυλική αυτή γραμμή είναι συνδεδεμένη με τη χλιδή, την περιπέτεια, το μυστήριο, τον εξωτισμό. Σκηνές δράσης στα πολυτελή βαγόνια του Οrient Express περιγράφονται σε βιβλία, κινηματογραφικές και τηλεοπτικές ταινίες, ακόμα και σε κινούμενα σχέδια. Η πιο διάσημη είναι η ιστορία της συγγραφέως Αγκάθα Κρίστι, η οποία εμπνεύστηκε το βιβλίο της «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» όταν ταξίδεψε στην Κωσταντινούπολη με το τρένο αυτό και έμεινε στο πολυτελές ξενοδοχείο « Pera Palace». Αυτό το ξενοδοχείο είχε χτιστεί από την εταιρία Wagon-Lits για τις ανάγκες των επιβατών της γραμμής.

Ολα αυτά οφείλονται στο γεγονός ότι η γραμμή ήταν ο σύνδεσμος της Δυτικής Ευρώπης με την Ανατολική και διέσχιζε την ήπειρο σε μια εποχή που οι αυτοκινητόδρομοι και οι αεροπορικές συγκοινωνίες δεν υπήρχαν. Η πρώτη γραμμή είχε αφετηρία το Παρίσι, αλλά στο πέρασμα του χρόνου και άλλες διαδρομές χρησιμοποιήθηκαν. Στην δεκαετία του 1930, που οι υπηρεσίες του Orient Express έφτασαν στο ζενίθ τους, υπήρχαν 3 παράλληλες λειτουργίες διαδρομών με διακλαδώσεις, μια εκ των οποίων έφτανε στην Αθήνα. Κατά την διάρκεια των 2 παγκοσμίων πολέμων η γραμμή διέκοψε τη λειτουργία της, αλλά παρέμεινε ενεργή μέχρι το 1962 και  σε διάφορα σημεία της Ευρώπης μέχρι και το 1977, οπότε και σταμάτησε εντελώς.
Τα βαγόνια του Orient Express ήταν ονομαστά για την άνεση και την πολυτέλειά τους. Οι επιβάτες μπορούσαν να κοιμούνται και  υπήρχε βαγόνι εστιατόριο με μενού φημισμένο για την ποιότητά του. Επιβάτες στα χρόνια της ακμής ήταν μέλη των βασιλικών οικογενειών, ευγενείς, διπλωμάτες, επιχειρηματίες και άλλοι πλούσιοι αστοί. 


Πηγή: Wikipedia

4 σχόλια:

  1. Για ποιον λόγο σταμάτησε η λειτουργία του, αφού ήταν τόσο κερδοφόρο και εντυπωσιακό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν ήταν πια κερδοφόρο, γιατί οι επιβάτες προτιμούσαν να χρησιμοποιούν τις πιο φθηνές αεροπορικές πτήσεις και να φθάνουν γρηγορότερα στον προορισμό τους. Επίσης λόγω του Ψυχρού Πολέμου μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο μειώθηκαν οι προορισμοί και χρησιμοποιούσαν περισσότερα κανονικά βαγόνια και όχι βαγκόν-λι. Σήμερα υπάρχει μια γραμμή που ονομάζεται Venice Simplon-Orient-Express που συνδέει διάφορες Ευρωπαικές πόλεις. O επιχειρηματίας και λάτρης των τρένων James B. Sherwood αγόρασε σε δημοπρασίες παλιά πολυτελή βαγόνια (περίπου 35), τα ανακαίνισε και προσπάθησε να αναβιώσει τον θρύλο του Orient Express. Περισσότερα στον σύνδεσμο:
    http://www.orient-express.com/web/vsoe/venice_simplon_orient_express.jsp

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. εχω διαβασει το εγκλημα στο οριαν εξπρες της Αγκαθα Κριστι και ειναι πραγματικα ευρηματικο, απο τα καλυτερα της...Μαλλον θα ηταν τοσο εντυπωσιακο που θα της εδινε εμπνευση...Κριμα που δεν λειτουργει πια..:(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Υπάρχει ενδεχόμενο να ξανά λειτουργήσει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.